آينده روشن صنعت تونلسازی

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

در گفت‌وگو با صاحب‌نظران صنعت تونل كشور مطرح شد:

آينده روشن برای تونل‌سازي

عليرضا بهداد

گروه صنعت و معدن:‌ بر اساس مقاله‌اي كه در كتاب تونل ايران منتشر شده است در ايران از چند هزار سال پيش، به منظور استفاده از آب‌هاي زيرزميني،  تونل‌هاي موسوم به قنات حفر مي‌شده است. قنات يكي از ابتكارات شگفت‌انگيز ايرانيان است كه در كشاورزي و آبياري فلات ايران از يك سو و از ديگر سو در شكوفايي تمدن و فرهنگ ايراني تاثير ماندگاري داشته است.

بر اساس اين مقاله، طول بعضي از اين سازه‌هاي زيرزميني كه به نوعي تونل‌هاي انتقال آب به حساب مي‌آيند به 70 كيلومتر و يا بيشتر نيز مي‌رسد. كاربردهاي مختلف تونل‌سازي با گذشت زمان و افزايش جمعيت و نيازهاي مردم، توسعه يافته است و اين امر ضرورت طراحي و اجراي پروژه‌هاي جديد را ايجاب مي‌كند.

با توجه به جغرافياي كوهستاني ايران به نياز فوق‌العاده‌ كشور به حفر تونل‌هاي راه و راه‌آهن پي برده مي‌شود. خوب است بدانيم طول تونل‌هاي بزرگ‌تر از 5/1 كيلومتر جاده‌اي در ايران كمتر از 5/0 درصد اين تونل‌ها در جهان است.

خدمات شبكه راه‌‌هاي درون‌شهري  نياز به احداث تونل‌ها اعم از جاده‌اي و قطارهاي زيرزميني را آشكار مي‌كند.

احداث نيروگاه‌هاي زيرزميني، سيستم‌هاي جامع فاضلاب درون شهري و ضرورت تأمين مواد معدني حفر فضاهاي گسترده زيرزميني را ايجاب مي‌كند.

به طور خلاصه مي‌توان گفت در زمينه‌هاي مختلف تونل‌سازي، ايران از جايگاهي مناسب  و مطابق با نيازهاي خود برخوردار نيست و مي‌بايست در جهت تدوين يك استراتژي عمومي براي توسعه اين امر اقدام شود و پتانسيل‌هاي اجتماعي و تجهيزات تونل‌‌سازي گسترش داده شود.

مي‌توان به حضور مؤثر و بي‌سابقه متخصصان داخلي در حفاري و  پروژه‌هاي مختلف احداث فضاهاي زيرزميني اشاره داشت، به طوري كه امروزه بسياري از سازه‌هاي مهم و حساس زيرزميني با رعايت استانداردهاي جهاني و با طراحي و اجراي كارشناسان ايراني به انجام مي‌رسد. نكته ديگر در اين باره به كارگيري فناوري روز صنعت تونل در پروژه‌هاي در حال اجراست، كاربرد سنتي در حفر فضاهاي زيرزميني دچار يك روند نزولي شده و به تدريج ماشين‌آلات پيشرفته جايگزين آنها مي‌شوند البته در ايران نيزهمانند ساير كشورهاي جهان كاربرد اين تجهيزات با مشكلاتي همراه است و متخصصان داخلي در جهت سازگاري هرچه بيشتر اين ماشين‌آلات با شرايط زمين‌شناسي پروژه‌هاي مربوط تلاش مي‌كنند.

دكتر محمد حسين صدقياني عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي شريف و رييس هيأت مديره انجمن تونل ايران در گفت‌وگو با خبرنگار دنياي اقتصاد گفت: تونل‌سازي صنعتي است كه با تخصص‌هاي عمران، معدن، آب، زمين‌شناسي، ژئوفيزيك آب‌هاي زيرزميني، برق، مكانيك، مديريت توليد، صنايع، مهندسي مواد و ... ارتباط دارد و در واقع فصل مشترك چندين تخصص است.

وي گفت: آينده‌ تونل‌سازي در ايران بسيار روشن است چون استفاده از فضاهاي زيرزميني در ايران رو به گسترش است. حمل و نقل‌هاي درون‌شهري (تونل‌هاي دسترسي و مترو)، انتقال آب و فاضلاب، حمل و نقل‌هاي بين جاده‌اي، ايجاد فضاي زيرزميني براي انبار و تأسيسات و ... از جمله استفاده‌هاي تونل‌ مي‌باشد.

وي افزود: با استفاده از تونل‌ مي‌توان صرفه‌جويي بسياري در امور سوخت، گرمايش،  سرمايش انجام داد و ضريب امنيت و ايمني را بالا برد.

وي در خصوص استانداردهاي صنعت تونل‌سازي گفت: هنوز در مراحل اولیه كار هستیم.

وي افزود: تعداد كتاب‌هاي در رابطه با تونل كه در دو سال گذشته نشر شده است نسبت به قبل حداقل 300 درصد افزایش پيدا كرده است و تعداد كارشناسان جوان كه در امر تونل‌ به نوعي مشغول مي‌باشند چه در تحقیق و چه در اجرا در این دو سال بسيار زیاد  بوده است.

وي در ادامه گفت: هنوز نیازمندیم كه از تكنولوژي، دانش و روش‌هاي اجرایي تونل كه در سطح دنیا با سرعت بسيار زیادي در حال توسعه و گسترش است، با انتخاب و اطلاع‌رساني مناسب بهره‌گيري كنیم.

وي افزود: این بدان معنا نیست كه فقط آخرین تجهیزات تونل‌سازي به ایران وارد شود و قبل از آن باید بستر مناسب براي استفاده و بهره‌گيري از آنها را با مطالعات دقیق و آموزش مناسب از لحاظ كمي و كیفي ایجاد كنیم و سپس تجهیزات و فناوري مناسب را انتخاب و به كار ببریم و در این راستا انجمن تونل ایران باید با ارتباطي كه با انجمن‌هاي بين‌المللي تونل و كشورهاي صاحب  صنعت تونل ایجاد مي‌نماید این مسير را هموار گرداند.

وي گفت: حمایت دولت در امر تحقیقات و تدوین بخش‌نامه‌ها و ضوابط، بسيار الزامي و حتي حیاتي است كه امید است دولتمردان توجه لازم را به این مساله داشته باشند.

صنعت تونل‌سازي جایگاه برجسته‌اي پيدا كرده است.

سرتیپ دوم پاسدار مهندس مجید غریبي، معاونت عمران قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبیاء در خصوص آینده تونل‌سازي در ایران با ارسال نمابري اشاره كرده است كه با توجه به كم آبي موجود در كشور و لزوم پرداختن به طرح‌هاي استحصال آب و به خصوص انتقال آب از حوزه غرب به قسمت مركزي ایران، صنعت تونل‌سازي جایگاه برجسته‌اي  پيدا كرده است و طي سال‌هاي گذشته رشد بالایي داشته است. از این پس نیز رشد سریع و بالنده این صنعت مورد انتظار است به خصوص كه پرداختن به این بحث و رشد طرح‌هاي استحصال آب از طرف دولت مورد حمایت جدي است.

 

برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد

 

/ 3 نظر / 8 بازدید
محمد

سلام عزيز...خوبی؟ چه خبر؟ سری به ما نميزنی مهندس معدن؟!؟ما رو هم تحويل بگير

ساعد

سلام آقا حسين....ممنون که سر زدی.. وبلاگم رو منفجر کردم... حالا ميخوام يه جايی دپو کنم!... تا بعد...

سلام و ... راستی عليرضا بهداد هم دوره کاردانی استخراج معدن قائمشهر بوده که ورودی ۷۸ بود. کارشناسی شو تو محلات خونده.